Dette bør være med i medarbeidersamtalen

En medarbeidersamtale er en planlagt samtale mellom arbeidsgiver og ansatt. Den utføres regelmessig, og i løpet av medarbeidersamtalen går man gjennom tema som arbeidssituasjon, arbeidsoppgaver, arbeidsmiljø, forventninger og mål. Når du oppretter en medarbeidersamtale i TrinnVis, får du automatisk et forslag til agenda for medarbeidersamtalen.

Samarbeid og arbeidsmiljø

Samarbeidet mellom kolleger, forholdet til ledere og arbeidsmiljø har stor påvirkning på trivselen. Medarbeidersamtalen er en god mulighet for deg som leder å gi og få tilbakemeldinger. Det er viktig at den ansatte i løpet samtalen får anledning til å fortelle hvordan han eller hun opplever arbeidssituasjonen. Hvordan er arbeidsmiljøet? Er det konflikter eller utfordringer som bør tas opp? Medarbeidersamtalen bør gjennomføres i fortrolighet og med en inkluderende tone. Da legges det til rette for ærlige og nyttige tilbakemeldinger.

Mål og arbeidsoppgaver

Har den ansatte arbeidsoppgaver som han eller hun trives med? Er det andre arbeidsoppgaver han eller hun ønsker å gjøre? Kanskje er den ansatte klar for mer ansvar? Ofte kan små justeringer gjøre store forskjeller for trivsel, effektivitet og faglig tilfredshet.

For deg som arbeidsgiver er medarbeidersamtalen en god ramme for å gi tilbakemeldinger på den ansattes arbeid. Utføres arbeidsoppgaver slik dere er blitt enige om? Oppnås målene som er satt? Bruk medarbeidersamtalen til å synliggjøre mål slik at den ansatte får en tydeligere oppfatning av hvordan hun eller han utvikler seg i jobben. Dette er noe alle ansatte ønsker.
Som leder er det din oppgave er å motivere og hjelpe den ansatte, og tilbakemeldinger må gis på en konstruktiv og positiv måte.

Organisering av arbeidet

Ligger forholdene til rette for at den ansatte kan yte sitt beste? Mange faktorer påvirker både den ansattes trivsel, arbeidssituasjon og evne til å utføre arbeidet. Det er viktig å kartlegge arbeidsmengde, arbeidsbelastning og hvilke typer oppgaver som gjøres. Er det for mange oppgaver eller for ensidig arbeidshverdag? Har den ansatte mulighet til å utføre pålagte oppgaver på en effektiv og god måte? Organisering av arbeidet henger tett sammen med ønske om utvikling. Kan den ansatte på lengre sikt få nye oppgaver? Kanskje etter å ha gjennomført kurs og videreutdanning i regi av arbeidsplassen? Det er viktig å ha fokus både på det daglige arbeidet som utføres, og den ansattes utviklingsmuligheter på arbeidsplassen i et lengre perspektiv.

Betingelser

Stilling og arbeidsoppgaver kan endres. Siden sist dere hadde en samtale kan den ansatte ha fått utvidet ansvarsområde og nye oppgaver. Bruk medarbeidersamtalen til å kartlegge om den ansattes betingelser samsvarer med arbeidet som gjøres. For noen vil en eventuell forhandling om lønn og vilkår passe best i et eget møte. Hvis forhandlingen skal tas som en del av medarbeidersamtalen er det alltid god praksis å gjøre dette helt til slutt, når forhold rundt arbeidssituasjon og arbeidsoppgaver har vært gått gjennom.

Nyttige lenker:

 

 

Spør meg!