Rutiner

En rutine er en bestemt handling eller en serie handlinger som skal utføres regelmessig eller i bestemte situasjoner.

Alle rutiner er plassert på temasider, i listen Ansvarsområder og rutiner, under det ansvarsområdet som er ansvarlig for å utføre rutinen.

Lage ny rutine

  1. Gå til ansvarsområdet som skal utføre rutinen
  2. Trykk på plussknappen nederst til høyre og deretter på Rutine
  3. Fyll ut og trykk på Ferdig

Feltene i rutinen

Navn på rutinen skal helst være basert på et verb, f.eks «Varsle om yrkesskade hos ansatt».

Utføres av viser hvilket ansvarsområde som har ansvar for å utføre rutinen.

Oppfølgingsansvar viser hvilket ansvarsområde som har ansvar for å vedlikeholde rutinen, oppdatere den ved behov, gi opplæring og sørge for at rutinen blir fulgt.

Situasjonsbetingelse er en beskrivelse av sitasjonen som utløser rutinen, f.eks «Når en ansatt får yrkesskade eller yrkessykdom».

Prosedyre er den delen av rutinen som beskriver hvordan handlingen(e) skal utføres. En prosedyre bør helst skrives som en nummerert liste med handlinger, som instruksjonene i en oppskrift:

  1. Sett ovnen på 200 grader
  2. Pisk eggene

Oppgaver knyttet til rutiner

Spør meg!