Avvik
Alle avviksmeldinger blir samlet på siden Avviksmeldinger. De kan også plasseres på andre temasider.
TrinnVis har også forslag til en retningslinje for avviksbehandling:
Melde avvik
- Trykk på plussknappen nederst til høyre
- Trykk på Avviksmelding
- Fortell hva som skjedde i feltet Hva skjedde?
- Trykk på Send
- Nå er avviket meldt, og Kvalitetsansvarlig blir varslet
- Dialogen Avviksmeldingen er registrert vises
- Hvis du vil gi utfyllende informasjon om avviket, fyller du ut feltene i dialogen. Hvis ikke, trykker du på Ferdig.
Behandle avvik
- Åpne avviksmeldingen
- Trykk på Rediger
- Velg Behandlet dato (dagens dato) og Behandlet av (deg)
- Hak av i Sjekkliste for registrerings- og meldeplikt
- Sjekklisten forteller deg om avviket krever særlig registrering elle skal meldes videre til andre instanser
- Hak av for Hendelsen krever tiltak hvis du vurderer at noe må gjøres for å rette opp feil eller unngå at avviket gjentas
- Hvis hendelsen krever tiltak: Beskriv tiltak i Besluttede tiltak
- Trykk Ferdig
- Hvis du ikke har haket av for at hendelsen krever tiltak, er avviket nå ferdigbehandlet
Iverksette tiltak
Tiltak bør også defineres som oppgaver i TrinnVis:
Tiltak kan ofte bestå i nye eller forbedrede rutiner og retningslinjer eller endret ansvarsfordeling:
Når tiltaket/tiltakene er iverksatt:
- Åpne avviksmeldingen
- Trykk på Rediger
- Hak av for Tiltaket/tiltakene er iverksatt
- Hak av for om Tiltaket/tiltakene skal evalueres
- Trykk Ferdig
- Hvis du ikke har haket av for at tiltak skal evealueres, er avviket nå ferdigbehandlet
Evaluere tiltak
- Åpne avviksmeldingen
- Trykk på Rediger
- Velg Evaluert dato (dagens dato) og Evaluert av (deg)
- Hak av for om Tiltaket/tiltakene virker tilfredsstillende
- Hvis ikke, må du definere flere/andre tiltak
- Trykk Ferdig
- Hvis du har haket av for at tiltak virker tilfredsstillende, er avviket nå ferdigbehandlet