Avvik

Alle avviksmeldinger blir samlet på siden Avviksmeldinger. De kan også plasseres på andre temasider.

TrinnVis har også forslag til en retningslinje for avviksbehandling:

Melde avvik

  1. Trykk på plussknappen nederst til høyre
  2. Trykk på Avviksmelding
  3. Fortell hva som skjedde i feltet Hva skjedde?
  4. Trykk på Send
    • Nå er avviket meldt, og Kvalitetsansvarlig blir varslet
    • Dialogen Avviksmeldingen er registrert vises
  5. Hvis du vil gi utfyllende informasjon om avviket, fyller du ut feltene i dialogen. Hvis ikke, trykker du på Ferdig.

Behandle avvik

  1. Åpne avviksmeldingen
  2. Trykk på Rediger
  3. Velg Behandlet dato (dagens dato) og Behandlet av (deg)
  4. Hak av i Sjekkliste for registrerings- og meldeplikt
    • Sjekklisten forteller deg om avviket krever særlig registrering elle skal meldes videre til andre instanser
  5. Hak av for Hendelsen krever tiltak hvis du vurderer at noe må gjøres for å rette opp feil eller unngå at avviket gjentas
  6. Hvis hendelsen krever tiltak: Beskriv tiltak i Besluttede tiltak
  7. Trykk Ferdig

Iverksette tiltak

Tiltak bør også defineres som oppgaver i TrinnVis:

Tiltak kan ofte bestå i nye eller forbedrede rutiner og retningslinjer eller endret ansvarsfordeling:

Når tiltaket/tiltakene er iverksatt:

  1. Åpne avviksmeldingen
  2. Trykk på Rediger
  3. Hak av for Tiltaket/tiltakene er iverksatt
  4. Hak av for om Tiltaket/tiltakene skal evalueres
  5. Trykk Ferdig

Evaluere tiltak

  1. Åpne avviksmeldingen
  2. Trykk på Rediger
  3. Velg Evaluert dato (dagens dato) og Evaluert av (deg)
  4. Hak av for om Tiltaket/tiltakene virker tilfredsstillende
    • Hvis ikke, må du definere flere/andre tiltak
  5. Trykk Ferdig

Spør meg!