
Medarbeidersamtalen blir enda viktigere med de nye lovkravene
5. juni 2025 ble det vedtatt viktige endringer i arbeidsmiljøloven som styrker kravene til det psykososiale arbeidsmiljøet. Arbeidsgivere får nå et tydeligere ansvar for å sikre at arbeidsmiljøet er fullt forsvarlig – også når det gjelder psykososiale forhold. Dette innebærer at arbeidet skal organiseres, planlegges og gjennomføres slik at det tar hensyn til arbeidstakernes helse, sikkerhet og velferd.
Styrk det psykososiale arbeidsmiljøet med medarbeidersamtaler i TrinnVis
Medarbeidersamtalen er viktig for å sikre god oppfølging og utvikling av den enkelte ansatte, og er også et nyttig verktøy for god ledelse. De nye kravene tydeliggjør arbeidsgivers ansvar for et godt psykososialt arbeidsmiljø. TrinnVis hjelper ledere å gjennomføre medarbeidersamtalen i tråd med arbeidsmiljølovens intensjoner.
Den oppdaterte lovteksten nevner konkret flere forhold som arbeidsgiver må være oppmerksom på:
-
Uklare eller motstridende krav og forventninger i arbeidet
-
Emosjonelle krav og belastninger, spesielt i arbeid med mennesker
-
Tidspress og stor arbeidsmengde som skaper ubalanse mellom oppgaver og tilgjengelig tid
-
Behov for støtte og hjelp i arbeidsutførelsen
Disse kravene kommer i tillegg til eksisterende bestemmelser i loven og trer i kraft når Kongen bestemmer det.


Samarbeid og arbeidsmiljø
Hvordan fungerer samarbeidet med kolleger og ledelse? Har den ansatte det bra på jobb – og er det utfordringer som bør løftes fram? Medarbeidersamtalen er et trygt rom for å snakke om det som fungerer, og det som kan forbedres. Samtalen skal gjennomføres i fortrolighet, og tonen bør være åpen og inkluderende. Da skaper man rom for ærlige tilbakemeldinger – som gagner både arbeidsmiljø og utvikling.
Mål og arbeidsoppgaver
Trives den ansatte med dagens arbeidsoppgaver? Er det andre oppgaver han eller hun ønsker å jobbe mer med – eller mindre med? Kanskje er det ønske om mer ansvar, eller nye faglige utfordringer? Enkle justeringer i arbeidshverdagen kan gi stor effekt på både trivsel og ytelse.
Samtalen gir også rom for tilbakemelding fra leder: Oppfylles forventningene? Nås målene? Bruk anledningen til å tydeliggjøre hva som forventes, og hvordan den ansatte kan vokse i rollen.
Organisering og arbeidshverdag
Er arbeidsmengden tilpasset stillingen? Har den ansatte de ressursene som trengs for å gjøre en god jobb? Undersøk om dagens oppgaver gir mening, om det er nok variasjon, og om det finnes utviklingsmuligheter. Dette handler ikke bare om effektivitet – men også om motivasjon og langsiktig mestring.
Kanskje det er behov for videreutdanning, nye oppgaver eller bedre struktur i arbeidshverdagen? Det er viktig å ha fokus både på det daglige arbeidet som utføres, og den ansattes utviklingsmuligheter på arbeidsplassen i et lengre perspektiv.
Elektronisk signering i TrinnVis
Avtaler i TrinnVis kan signeres elektronisk med BankID. Elektronisk signatur er like gyldig som signatur på papir. Avtaler kan signeres av både personale og samarbeidspartnere.
Sørg for at avtalen har riktig innhold. Innholdet kan være tekst skrevet direkte i dokumentet, opplastede avtaledokumenter eller begge deler. Avtalepartene får en epost med forespørsel om å signere. De kan logge seg inn med BankID, lese avtalen og signere. Den sendte forespørselen vises under Elektronisk signering i avtaledokumentet. Status for forespørselen vises med ikoner.
Nyttige lenker:
Litt enklere hverdag? Last ned TrinnVis-appen
En smartere løsning for bedriftshelsetjeneste
God ledelse for et bedre arbeidsmiljø og økt pasientsikkerhet